Azoknak akik nem tudnák mire jó egy tilt-shift optika elmondom, hogy eredetileg – főleg épületfotók esetén – a perspektivikus összetartás kiküszöbölésére találták ki őket. Ha a gép érzékelőjét párhuzamosan tudod tartani a fényképezni kívánt épülettel, akkor a felfelé tartó vonalak (az épület oldala) is párhuzamos marad a képen. Ha viszont így nem fér bele a képkivágásba (mert mondjuk nagyon magas), akkor elegendő a lencse elejét felfelé fordítani.
Ez persze egyben azt is jelenti, hogy a élesség síkja nem lesz párhuzamos az érzékelővel vagy a filmmel. Ami épületfotózáskor gond lehet (jó nagy mélységélességre lesz szükséged), az kreatív előnnyel jár. Az ilyen kicsi mélységélességű fotók olyanok, mintha egy nagyon apró tárgyat fényképeztél volna le.
Amikor ezt a hírt olvastam eszembe jutott, hogy Furmányos fotós könyvben írtam erről (is) és most tennék egy két apró kiegészítést azoknak a szemfüles olvasóknak, akik a könyv végén elolvasták a blog címét.
Én annak idején egy ehhez hasonló lefolyótisztító pumpát használtam a barkács tilt-shift optika elkészítéshez, mert ez volt kéznél.
Ha azonban te szeretnél egy kissé szebb megoldást, javaslom, hogy nézz körül a lengéscsillapító porvédő piacon. Biztos vagyok benne, hogy fogsz találni olyat ami pont megfelelő méret, a te vázadhoz és optikádhoz.
Ebből a gumi készségből aztán csak le kell vágnod egy kis darabot és az egyik felére az optikát, a másikra egy kibelezett vázsapkát applikálnod.