Hosszú záridős felvételek készítése hegesztőüveggel

A következőkben megismerkedhetsz szegény ember ND szűrőjével.

Biztos láttál már olyan fotót, amin a víz krémesen elmosódott volt, a felhők pedig csíkokban terültek el az égen. Ezeknek a hosszú záridős felvételeknek (több másodperces, esetleg perces expozíciós idők) alapja, hogy egységnyi idő alatt megfelelően kevés fény érje a fényérzékeny anyagot (mondjuk a fényképezőgépünk érzékelőjét), így az mozgó dolgok nem fagynak meg a fényképen.

A hosszú expozíciót többféle módon biztosíthatjuk: a rekesz szűkebbre vételével, az érzékenység alacsonyabbra állításával, de ha ez sem elég akkor meg kell akadályozni, hogy az összes fény bejusson a kamerába. Azt az eszközt, ami erre hivatott vagyis fény minden hullámhosszát egyenletesen blokkolja, ND vagy szürke szűrőnek hívják.

Mi most nem igazi szürke szűrőt fogunk használni, mert abból egy jó több tízezer forint és mi különben is játszani szeretnénk, hanem egy minden barkácsboltban, pár száz forintért kapható hegesztőüveget. Ennek az a hátránya, hogy ez valójában nem szürke, hanem egy nagyon sötét zöld szűrő – vagyis el fogja színezni a képet, de később azt is megmutatom, hogy lehet ezt kezelni. Szóval irány a barkácsbolt!

Hozzávalók

  • A legsötétebb (13) 9×12 cm-es hegesztőüveg
  • 2db postás gumi
  • állvány

Fotózás

Az első és legfontosabb, hogy nem fogsz tudni kézből exponálni, vagyis vigyél magaddal állványt, vagy legalább egy babzsákot amire rá tudod tenni a gépet.

Állítsd a gépet A vagy Av (rekesz előválasztás) módba és válaszd ki egy elég szűk rekeszt (az F16 általában megteszi), így jó nagy mélységélességed lesz, amit fokozhatsz azzal, hogy az az optikát a hiperfokális távolságra állítod. (Ha nem tudod mi az itt utánanézhetsz: https://www.fotonlog.hu/mitol-lesz-minden-eles-egy-tajkepen-hiperfokalis-tavolsag/)

Ha beállítottad a kompozíciót és a távolságot, kapcsold manuálisra a fókuszt az optikán, rögzítsd a két gumiszalaggal a gép elejére a hegesztőüveget és exponálj. A sorrend fontos, mert a hegesztőüvegen keresztül az ég világon semmit sem fogsz látni.

Képkidolgozás

A következő Duna parti fotót 120s-os expozíciós idővel készítettem f8 rekesz mellett. Ahogy már említettem a fotó erősen zöldes tónusú lesz, amolyan Hihetetlen Hulk utánérzés, úgyhogy így nem adhatjuk ki a kezeink közül.

Szerencsére van egy nagyon egyszerű módja annak, hogy emberi fogyasztásra alkalmas fotót állítsunk elő belőle: a fekete fehérré alakítás. Ezt többféle módon is megteheted, ha nem tudod hogyan lehet ilyet csinálni utánanézhetsz a GIMP könyvben vagy az Adobe Photoshop Lightroom – digitális képkidolgozás fotósoknak c. könyvemben.

Most egy nagyon egyszerű módszer következik: nyisd meg a fotót GIMP-ben, majd válaszd a Colors > Desaturate > Desautrate menüpontot, majd a megjelenő ablakban nyomd meg az OK gombot.

A végeredmény – minimális adjusztálás után – valami ilyesmi lesz.

Baráth Gábor
Baráth Gábor

Fotós, szakíró és fordító.

Szerzője többek között az Adobe Photoshop Lightroom, a GIMP könyv és a Furmányos fotós könyv, c. könyveknek, fordítója a következő Scott Kelby műveknek: Photoshop digitális fotósoknak - Új verzió,
Világítsd be! Fotózd le! Retusáld!,
A digitális fotós könyv 5.,
A digitális fotós könyv - Best of
és a
Vakuskönyv fotósoknak.

Articles: 1392