Fontosabb réteg összhatás módok magyarázata – Blending modes

Azok a képszerkesztő programok, amelyek képesek rétegek (layer) kezelésére, majdnem mind tartalmaznak matematikai algoritmusokat a két egymás felett lévő réteg vizuális összekapcsolására. Azt, hogy az egymás felett lévő pixelek hogyan hatnak egymásra attól függ, hogy melyik módot választjuk. A Photoshop és a GIMP esetén a a fontosabb módszerek demonstrálásához egy kép egyik felére fekete-fehér színátmenetet tettem egy új rétegbe és ennek az összhatásmódjait változtattam. A réteg átlátszósága minden esetben 50% volt.

Normal – Normál

A normál összhatásmódban a két réteg képpontjai nem hatnak egymásra, egyszerűen egymás fölé kerülnek. Ebben a módban a 100% átlátszóság esetén a réteg eltekerja az alatta levőket.

Darken – Sötétítés

Az egyes csatornák színinformációi alapján az alapszínből vagy a keverőszínből – amelyik sötétebb – lesz a kikevert szín. A mód a keverőszínnél világosabb képpontokat lecseréli, az annál sötétebb képpontokat pedig változatlanul hagyja.

Multiply – Szendvicspozitív

Az egyes csatornák színinformációi alapján az alapszínt megszorozza a keverőszínnel. A kikevert szín mindig sötétebb lesz. Ha egy színt a fekete színnel szoroz meg, az eredmény mindig fekete lesz. Fehérrel való szorzás esetén a szín változatlan marad.

Color burn – Színégetés

Az egyes csatornák színinformációi alapján az alapszínt oly módon sötétíti, hogy az a kontraszt növelésével tükrözze a keverőszínt. A fehér színnel való keverés nem okoz változást.

Lighten – Világosítás

Az egyes csatornák színinformációi alapján az alapszín vagy a keverőszín – amelyik világosabb – lesz a kikevert szín. A mód a keverőszínnél sötétebb képpontokat lecseréli, az annál világosabb képpontokat pedig változatlanul hagyja.

Screen – Szendvicsnegatív

Az egyes csatornák színinformációi alapján összeszorozza a keverőszín és az alapszín negatívját. A kikevert szín mindig világosabb lesz. Ha a Szendvicsnegatív módhoz a fekete színt használja, a szín változatlan marad. Ha a módhoz a fehér színt használja, az eredmény szintén fehér lesz.

Color Dodge – Színfakítás

Az egyes csatornák színinformációi alapján az alapszínt oly módon világosítja, hogy az a kontraszt csökkentésével tükrözze a keverőszínt. A feketével való keverésnek nincs hatása.

Overlay – Átfedés

Az alapszíntől függően Szendvicspozitív vagy Szendvicsnegatív módban jeleníti meg a színeket. A mintázatok vagy színek az alapszín kiemeléseit és árnyékait megőrizve átfedik a meglévő képpontokat. Az alapszínt a program nem cseréli le, hanem összekeveri a keverőszínnel oly módon, hogy az tükrözze az eredeti szín világosságát vagy sötétségét.

Baráth Gábor
Baráth Gábor

Fotós, szakíró és fordító.

Szerzője többek között az Adobe Photoshop Lightroom, a GIMP könyv és a Furmányos fotós könyv, c. könyveknek, fordítója a következő Scott Kelby műveknek: Photoshop digitális fotósoknak - Új verzió,
Világítsd be! Fotózd le! Retusáld!,
A digitális fotós könyv 5.,
A digitális fotós könyv - Best of
és a
Vakuskönyv fotósoknak.

Articles: 1392

One comment

Comments are closed.