A kontrasztról

A jó fénykép egyik fontos összetevője a kontraszt. Hasonlóan fontos eleme mint a kompozíció csak kevesebbet beszélnek róla. A következőkben a kontrasztot fogjuk kicsit jobban megvizsgálni, hogy azok akik tudatosan fényképeznek, még egyel több dologra figyelhessenek oda.

Fény árnyék

A legtriviálisabb fajta. Általában azokból a képekből lesz ütős fekete fehér kép amelyeken a fény/árnyék kontraszt erős. Természetesen ezt a legkönnyebb fokozni az utómunka során is, mondjuk a görbék állításával.

Bár a két következő példa színes, mégis a fény árnyék kontrasztra példa.

Színkontraszt

Ebben az esetben általában a komplemeter színek dominálnak. Ezért van az például, hogy azok a kék/narancs képek olyan fergetegesen jól néznek ki. De a vörös és a zöld is jól működik együtt.

Tartalmi kontraszt

A tartalmi kontraszt egy másik dimenzió. Valami olyan ellentét ami mentálisan teszi érdekessé a képet. Mondjuk mint a következő képen látszik – amelyen a figyelmes érdeklődők mind a fény árnyék, mind pedig a színkontraszt elemeit is felfedezhetik. Ezen a képen a szamárkordé és frissen aszfaltozott út adja a tartalmi kontrasztot, amitől elgondolkodtatóvá válik a kép.

Hasonló a helyzet a következő képpel is, amelyen az alvó hölgy fölötti plakát inti csendre az arra járót.

Természetesen a kontraszt csak egy eleme a jó képnek, de minél több ilyen dolgot használunk fel tudatosan a kép készítésekor annál nagyobb az esélye, hogy nem készítünk, lapos, semmitmondó képet.

Baráth Gábor
Baráth Gábor

Fotós, szakíró és fordító.

Szerzője többek között az Adobe Photoshop Lightroom, a GIMP könyv és a Furmányos fotós könyv, c. könyveknek, fordítója a következő Scott Kelby műveknek: Photoshop digitális fotósoknak - Új verzió,
Világítsd be! Fotózd le! Retusáld!,
A digitális fotós könyv 5.,
A digitális fotós könyv - Best of
és a
Vakuskönyv fotósoknak.

Articles: 1392