CCD a film ellen

Felbontás

A digitális érzékelők apró félvezető alapú szenzorokból állnak. Azt, hogy hány képpontból áll az általuk adott és a gép által kiolvasott kép megapixelben szokás megadni. Egy 6Mpixeles fényképezőgép 3000×2000 képpontból álló képet ad.

A film esetén nem ilyen egyszerű a helyzet, hiszen ott a fényérzekény anyag molekulaszerkezete határozza meg a „képpontok” számát. Ráadásul gyártási okokból az érzékenyebb filmek nagyobb granulátumokat tartalmaznak, vagyis az ISO 100-as film felbontása nagyobb mint az ISO 400-asé. Nagyjából azt lehet mondani, hogy egy jó minőségű 36mm-es filmkocka 7-16 Mpixel felbontásnak felel meg.

Eddig tehát nagyjából döntetlen.

Jel zaj viszony

A mérések azt mutatják, hogy a digitális kameráknak lényegesen jobb jel zaj arányuk van mint a filmeknek. Ez egészen odáig megy, hogy egyes professzionális kamerák gyakorlatilag a kvantummechanikai törvényei által megszabott elméleti határon teljesítenek ebból a szempontból.

Dinamika tartomány

A legenda szerint a film dinamikáját meg sem tudja közelíteni a digitális gép érzékelőja. Sajnos a mérések szerint ebben a pontban is a szenzor győz, kb. kétszer akkora intenzitás átfogása van mint a filmnek. Vagyis amig a film 5-7 fényerőnek megfelelő értéket képes átfogni addig a szenzor 11-et.

Tisztítás

Amíg a tükörreflexes filmes gépen csak optikák igényeltek tisztítást addig – mivel a digitális gépek érzékelője a filmmel ellentétben egy helyben van – manapság már a szenzorok is. Ezt a gyártók próbálják mostmár mindenféle a masinába épített módszerrel megoldani, több kevesebb sikerrel. De minden szenzoron van szennyeződés. Még azon is ami épp most esett át tisztításon.

A legjobb, ha nem foglalkozunk vele és adunk egy pontot a filmes kamerának.

Előhívás, retusálás, nagyítás

A régi szép időkben még otthon a fürdőben világított a pirosra festett izzólámpa és fekete-fehér nagyításokat csináltunk. A színes képeket már nem lehetett otthoni környezetben előhívni és nagyítani.

Ez a pont feltétlenül a digitális gépé.

Ár, teljes bekerülési költség

A digitális váz kb. 8-10szer annyiba kerül mint egy filmes és nagyjából az előhívás költségét lehet megspórolni. Ami azt jelenti, hogy nagyjából 5-600 tekercs film vagyis 15000-20000 expozició után már olcsobb a digitális.

Ebben a pontban nincs egyértelmű győztes, de amatőr szinten elég nehéz 600 tekercs filmet elexponálni – főleg, hogy a filmes időkben még megnézte az ember, hogy mit fotóz.

Baráth Gábor
Baráth Gábor

Fotós, szakíró és fordító.

Szerzője többek között az Adobe Photoshop Lightroom, a GIMP könyv és a Furmányos fotós könyv, c. könyveknek, fordítója a következő Scott Kelby műveknek: Photoshop digitális fotósoknak - Új verzió,
Világítsd be! Fotózd le! Retusáld!,
A digitális fotós könyv 5.,
A digitális fotós könyv - Best of
és a
Vakuskönyv fotósoknak.

Articles: 1392

One comment

Comments are closed.