A fény minősége – Házi fotóstúdió

Fény van kétféle: kemény és lágy. Figyelted, nem azt írtam, hogy rossz és jó? Mindkét minőségű fény jó bizonyos célra és kevésbé jó másokra.

Kemény fény

Általában úgy szoktak fogalmazni, hogy minél kisebb a fényforrás (nyilván a tárgyhoz viszonyítva) annál keményebb a fény. Tipikus példa a kemény fényforrásra a vaku vagy a reflektor, amennyiben mondjuk egy embert (portré, akt) fotózunk. A kemény fény erős árnyékokat rajzol, kiemeli a részleteket.

Példa a kemény fényre (André Kertész: Villa)

Pro (mikor érdemes használni):

  • Drámai férfi portrék esetén
  • Aktok esetén, mivel szebben kihozza a formákat

Kontra (mikor ne használd):

  • Falhoz közel álló ember esetén (hacsak nincs külön vizuális terved a falra rajzolódó erős árnyékkal. 
  • Női porték esetén (hacsak nem akarsz egy szomorú vagy vérmérséklettől függően dühös nővel egy  légtérben lenni amíg a képeket nézitek, mivel ez a fajta világítás kiemeli a ráncokat, amit a hölgyek nem igazán szeretnek).

Lágy fény

Nem fogod kitalálni: a kemény fény ellentéte. Vagyis minél nagyobb felületű a fényforrásod, annál lágyabb fényt kapsz. A legjobb példa erre egy – lehetőleg északi fekvésű – ablak. Azért északi fekvésű, hogy a nap ne süssön be rajta direktben. Ha van egy ilyen ablakod nap közben kiváló portrékat fogsz tudni készíteni. Ha nincs ilyened, vagy éjszaka is szeretnél fotózni, használhatsz softboxot.
A softbox egy fénylágyító. Azt szokták mondani, hogy akkora softboxot kell használni amekkora részt le szeretnél fotózni. Igazolvány képhez elég egy kicsi, álló alakhoz nagyobb kell. (Villamos méretű softboxot nem gyártanak, ha tehát villamost akarsz fotózni több lámpát és softboxot kell használnod, így növelve a fény kibocsátó felület méretét.)
Példa a lágy fényre. (Nadar: Sarah Bernhardt)
Pro:
  • Női- és babaportrék
  • Divatfotók
  • Termékfotók
Kontra:
  • Ha fontosak az éles vetett árnyékok
Végezetül, ha van ötleted a pro és kontra részbe vagy úgy érzed kihagytam valami fontosat, írd meg bátran kommentben.
Baráth Gábor
Baráth Gábor

Fotós, szakíró és fordító.

Szerzője többek között az Adobe Photoshop Lightroom, a GIMP könyv és a Furmányos fotós könyv, c. könyveknek, fordítója a következő Scott Kelby műveknek: Photoshop digitális fotósoknak - Új verzió,
Világítsd be! Fotózd le! Retusáld!,
A digitális fotós könyv 5.,
A digitális fotós könyv - Best of
és a
Vakuskönyv fotósoknak.

Articles: 1392

3 hozzászólás

  1. „Általában úgy szoktak fogalmazni, hogy minél kisebb a fényforrás (nyilván a tárgyhoz viszonyítva) annál keményebb a fény”

    Kis pontosítás: nem csak a méret a lényeg, hanem az hogy mekkorának látszik, vagyis a távolság és a méret együtt. Erre a napot, mint pontszerű fényforrást szokták példának hozni.

  2. diegorivera: igen, ennek a résznek a kifejtésén gondolkodtam. Valószínűleg az a lényeg, hogy mennyire vannak összekuszálva a fénysugarak :-)

Comments are closed.