Száraz adatok portrékhoz

A múltkori hiperfokális távolság táblázat után most arra voltam kiváncsi, hogy egy stúdiófotózás közben mikor lesz és mi lesz éles. Az adatok – ha mindent jól számoltam :) – ASP-C szenzoros gépre vonatkoznak.

Mellalak

Mell alak fotózása esetén  F11-es blendét használva kb. 20 cm a mélységélesség ami elegendő ahhoz, hogy az orr és a fül is éles legyen. F5.6 rekeszt használva ugyaninnen a mélységélesség 10cm, így amennyiben a szemre állítottunk élességet, a fül már nem lesz éles. Ugyanez az érték F2.8-nál 5cm, ami már az orr hegyét életlenné teszi.

Ebben a helyzetben a mélységélesség gyakorlatilag egyforma, bármilyen gyújtótávolságú üveget használunk is.

Egész alak

Teljes alakos portré esetén a 35mm-es objektívünkkel csak 3m-re kell eltávolodnunk a modelltől és ilyenkor már F5.6 esetén is 1,8m a mélységélesség, ami azt jelenti, hogy az egész alak éles lesz még akkor is ha fekszik.

Ha ugyanezt a 70mm-es lencsével akarjuk lefotózni, akkor több mint 6m-re kell álnunk a modelltől és a mélységélesség csak egy picikét lesz kisebb mint a 35mm-es üveg esetén, nagyjából 1,7m.

Ennél nagyobb fókusztávolságú objektívvel nem igen lehet egy normális stúdióban fotózni, mert nincs olyan hosszú. (Egy 200mm-es objektívvel 17m-re kellene állni az álló alaktól.)

Összefoglalás

Összefoglalva tehát megállapíthatjuk, hogy az objektív gyújtótávolsága sokkal kisebb szerepet játszik a mélységélességben mint a rekesz érték. Vagyis – ebből a szempontból – nagyjából mindegy, hogy alap vagy teleobjektívvel portrézol.

Baráth Gábor
Baráth Gábor

Fotós, szakíró és fordító.

Szerzője többek között az Adobe Photoshop Lightroom, a GIMP könyv és a Furmányos fotós könyv, c. könyveknek, fordítója a következő Scott Kelby műveknek: Photoshop digitális fotósoknak - Új verzió,
Világítsd be! Fotózd le! Retusáld!,
A digitális fotós könyv 5.,
A digitális fotós könyv - Best of
és a
Vakuskönyv fotósoknak.

Articles: 1392

4 hozzászólás

  1. Hiányzik egy nagyon fontos adat. Mellalaknál milyen objektívet használtál? Ahhoz jó a tele is, de le lehet fotózni 35-össel is.
    Ez alapján pedig az utolsó mondatod nagyon nem igaz, mert 35mm esetén pl. 1 méterről és egy 200-assal 3 méterről nagyon más blendéket fogsz használni az erősen különböző mélységélesség miatt. Továbbá amit leírtál tényleg csak APS-C érzékelős gépekre igaz. Egy FF váz esetén hamar megváltoztatnád a fenti sorokat. :)

  2. Nekem is fura volt elsőre, utána is számoltam még egyszer. Az a helyzet, hogy az igaz, hogy ugyanabból távolságból nagyobb látószöggel nagyobb lesz a mélységélesség, de itt a képnek kell ugyanakkorának lenni, vagyis más távolságból fotózol a különböző objektívekkel.

    Ha stúdióban fotózol, a fénymérő mond egy blendét és azzal kell nyomnod, ha jólexponált képeket akarsz. Mindegy, hogy mekkora az üveg gyújtótávolsága.

    FF-re nem számoltam végig, de nagyon hasonló eredményt fogunk kapni. Nézd meg a dofmasteren, hogy milyen mélységélesség jár a bejegyzésben megadott értékekhez FF esetén.

  3. Ezzel kapcsolatban itt egy érdekes cikk, ami megerősíti a leírtakat: http://www.luminous-landscape.com/tutorials/dof2.shtml

    Azt azért érdemes megjegyezni, hogy bár számszerűen nem változik a DOF, látványra elmosottabbnak tűnik a háttér telével, mert bár ugyanolyan mértékben életlen, a foltok a térkompressziós hatás miatt nagyobbak lesznek.

Comments are closed.