Középformátum II.

Na röviden: vettem filmet, elszaladtunk kipróbálni a fényképezőgépet, előhívtam. Következnek a tapasztalatok és pár dolog, amit valószínűleg nem tudtál a középformátumról. (Vannak amiket én sem:)

Nos vettem két tekercs Ilford FP4 Plusz filmet a dealeremtől. Igazából Pan 100-ast akartam, mivel annak megvan a beállt előhívási gyakorlata nálam, de azt nem gyártanak már roll formában. Ezt mondjuk se én se a dealer nem értettük, mert ugye, ha tudnak gyártani 35mm csíkot, akkor csak nem lehet olyan bonyolult 6cm-es csíkot is csinálni. Ráadásul a dealerem szerint keresték is. Na mindegy rábeszélt a FP4-re ami persze nem ISO100, hanem ISO125, viszont előhívni ugyanúgy kell mint a Pan100-ast.

Nos, betöltöttem a filmet a használati útmutatónak megfelelően és A. illetve B. társaságában elindultunk egyet sétálni és kipróbálni a gépet. Hogy ne mindent hasraütésszerűen állítsak elvittem a 20D-t magammal fényt mérni. Amikor megérkeztünk és kivettem a táskából a 20D-t akkor derült ki, hogy delej egy darab se az aksiban, így buktam a pontos fénymérést. További probléma volt, hogy az 1/100-nál nagyobb záridőknél már könnyen bemozdul az aparát, pár kép ezért nem lett éles, még azok közül is, ahol letettem a gépet a kis lábára. Ezen felül a közeli képek (1,5-2m) esetén elég kicsi a mélységélesség (30cm), ezért könnyű szemre rosszul távolságot állítani. És még egyéb baj is volt…

Azoknak, akik még nem láttak rollfilmet, elmondom, hogy az egész film hátsó részén egy papírcsík fut végig számokkal és ábrákkal. Mivel a rollfilm nincs kazettába töltve, ez a papír szolgál arra, hogy a film ne kapjon fényt, amikor a gépbe beteszed és kiveszed onnan valamint a számok alapján tudod, hogy mennyit kell továbbtekerni a következő kockáig.

A papír tekercs exponált film hátuljáról. Természetesen a hívótankba töltés előtt el kell távolítani.

A boltban direkt rákérdeztem, hogy jól emlékszem-e, hogy 12 kockát lehet exponálni egy ilyen filmre 6×6-osból és megegyeztünk abban, hogy igen. Ezért aztán nagyon gyanús volt amikor a kis ablakban megjelent a 13-as szám. Aztán meg a 14. Egészen 16.-ig. Nos, nyilván elrontottam, és a 4,5×6-os formátum ablakát néztem, (kettő kis ablak van a gép hátulján, az egyik a 4,5×6 a másik a 6×6-os formátumnak) így a képek kissé átlapolva készültek el.

A gép hátulján található két kis ablak: a középső a 6×6-os, az alsó a 4,5×6-os képek számára.

A következő fotózás már biztos jobban fog menni. (Bocsánat, hogy a géppel készült képeket nem mellékeltem, de sajna a szkennerem csak kisfilmet hajlandó szkennelni, de pótlom amint sikerül digitalizálni őket.)

Baráth Gábor
Baráth Gábor

Fotós, szakíró és fordító.

Szerzője többek között az Adobe Photoshop Lightroom, a GIMP könyv és a Furmányos fotós könyv, c. könyveknek, fordítója a következő Scott Kelby műveknek: Photoshop digitális fotósoknak - Új verzió,
Világítsd be! Fotózd le! Retusáld!,
A digitális fotós könyv 5.,
A digitális fotós könyv - Best of
és a
Vakuskönyv fotósoknak.

Articles: 1392

One comment

  1. Ha legközelebb filmes túrára indulsz, akkor szólj nekem is! Szivesen elmélyülnék a filmes középformátum világában… :)
    üdv,
    Richie

Comments are closed.