Ha mindent jól csináltunk és a blende jó méretű akkor jelen esetben F160 körüli fényerővel és a fotópapír miatt kb. ISO5 és ISO8 körüli értékkel kell számolnunk. Ha van fénymérőd használhatod azt vagy egy digitális gépet a jó expozició meghatározásához. Ilyenkor érdemes mister pinhole táblázatát használni mivel a fénymérőn nem biztos, hogy be tudsz állítani ISO8-at.
Ime a táblázat arról, hogy hogyan változik az expozíció ideje, ha 160-as blendét használsz és 2.8, 8. 16 vagy 64-es blendére mérsz fényt |
Ha van egy iPhone-od, akkor használhatod a Pocket Light Meter iPhone app-ot, ami meglehetősen pontosan mér és beállíthatóak ezek a meglehetősen szélsőséges értékek, ami az első kép esetén felhős időben 2 perc 15 másodpercnek adódott ISO8 és F161-et feltételezve.
Mivel a kameránk egylövetű ezért eltettem az expozíció után zsákomba és este előhívtam a filmet. Mostanában 15-18 fok körül van a sötétkamrában ezért a szokásosnál tovább 3 perc 30 másodpercig hívtam elő a negatívként használt papírt. Na meg azért is, hogy a megfelelő fedettséget elérjem, mert persze csaltam és néztem, hogy mikor lesz már jó :) Itt szeretném megjegyezni, hogy a hívás idejével lehet játszani, de az ideális valahol 2 perc körül lenne 20 fokon.
Unicum kamera #1 – Budapesti tetők a Bazilikával a háttérben |
Mindenesetre az első kép egész jóra sikerült, szóval érdemes elkezdeni fejleszteni a kamerát. A következő képen állítunk egy picit és ISO5-ös érzékenységgel fogunk számolni valamint kihasználjuk a hosszú záridő által nyújtott lehetőseket…
Én úgy tanultam, és a tapasztalatom is az, hogy a fotópapírt nem lehet túlhívni. Van egy maximális fedettség ami után már nem hívódik tovább. Nyilvánvalóan ha túlexponált a kép, akkor korábban meg kell szakítani a hívást, de akkor a finom részletek nem jönnek elő.
Ez persze azt is jelenti, hogy nagyon pontosan kell exponálni.
Én úgy tanultam, és a tapasztalatom is az, hogy a fotópapírt nem lehet túlhívni. Van egy maximális fedettség ami után már nem hívódik tovább. Nyilvánvalóan ha túlexponált a kép, akkor korábban meg kell szakítani a hívást, de akkor a finom részletek nem jönnek elő.
Ez persze azt is jelenti, hogy nagyon pontosan kell exponálni.
Én úgy tanultam, és a tapasztalatom is az, hogy a fotópapírt nem lehet túlhívni. Van egy maximális fedettség ami után már nem hívódik tovább. Nyilvánvalóan ha túlexponált a kép, akkor korábban meg kell szakítani a hívást, de akkor a finom részletek nem jönnek elő.
Ez persze azt is jelenti, hogy nagyon pontosan kell exponálni.
Én úgy tanultam, és a tapasztalatom is az, hogy a fotópapírt nem lehet túlhívni. Van egy maximális fedettség ami után már nem hívódik tovább. Nyilvánvalóan ha túlexponált a kép, akkor korábban meg kell szakítani a hívást, de akkor a finom részletek nem jönnek elő.
Ez persze azt is jelenti, hogy nagyon pontosan kell exponálni.
Én úgy tanultam, és a tapasztalatom is az, hogy a fotópapírt nem lehet túlhívni. Van egy maximális fedettség ami után már nem hívódik tovább. Nyilvánvalóan ha túlexponált a kép, akkor korábban meg kell szakítani a hívást, de akkor a finom részletek nem jönnek elő.
Ez persze azt is jelenti, hogy nagyon pontosan kell exponálni.
Én úgy tanultam, és a tapasztalatom is az, hogy a fotópapírt nem lehet túlhívni. Van egy maximális fedettség ami után már nem hívódik tovább. Nyilvánvalóan ha túlexponált a kép, akkor korábban meg kell szakítani a hívást, de akkor a finom részletek nem jönnek elő.
Ez persze azt is jelenti, hogy nagyon pontosan kell exponálni.