Ebben az írásban megtudhatod, hogy mi az a napos tizenhatos és, hogy az egésznek mi köze a lomográfiához, valamit azt is, hogy minek kell lenni egy jól felszerelt hűtőgépben.
Hűséges olvasóim bizonnyal emlékeznek még a film haláláról írt kis ettűdömre, amely legvégén felteszem a kérdést fogok-e még filmet venni valaha?
Nos, erre a kérdésre egyenlőre nincs egyértelmű válasz, de csak azért mert a hűtőben találtam egy 36 kockás Forte gyármányú színes filmet… (Gondolom mindenkinek van a hűtőjében tej, tojás, mustár, sör és színes negatív film:-)
A hétvégi költözködés során előkerült egy igazi hamísítatlan Smena symbol fényképezőgép. Tudjátok ez az a masina, ami az osztrákoknak az ötletet adta a lomográfiához. A dolog azért is nagyon jó, mert előjönnek a régi – már-már elfeledett – dolgok mint a napos tizenhatos szabály. Aki nem ismerné, mert mindig olyan gépe volt ami tudott fényt mérni, annak elmondom, hogy a napos tizenhatos azt jelenti, hogy ha jól exponált képet szeretnél csinálni napos időben, akkor f16 blende mellett a film érzékenységének reciprokára kell állítani a záridőt. Vagyis, ha ISO100-as filmet találsz a hűtőben, akkor napos időben 16-os blende mellett 1/100s-ra kellene venni a záridőt, de mivel ilyen nincs ezért 1/125s lesz. f8 esetén pedig 1/250s lesz a helyes záridő, hiszen ha egyel szűkebb rekeszthez, egyel hosszabb záridőt kell választanunk.
f8 blende mellett a helyes expozíciós értékek:
Napos | 1/250 |
Enyhén felhős | 1/125 |
Felhős | 1/60 |
Nagyon felhős | 1/30 |
Esős/Naplemente | 1/15 |
Nomármost azok a szovjet mérnökök ott a gyárban mindent tudtak a fotózásról és ezt most be is bizonyítom nektek. Amikor befűzöl egy tekercs filmet a gépbe, az objektíven lévő kis tárcsán be kell állítanod, hogy milyen érzékenységű filmet töltöttél be. Ezzel a tárcsával gyakorlatilag a rekeszt állítod (fokozatmentesen). A mi esetünkben ez ISO100, ami kb. az f8 blendének felel meg.
A két kis pöcök együtt forog, a jobb oldalon található az érzékenység keleti DIN és nyugati ASA vagy ISO szerint. A bal oldali számok a rekesz értékeit mutatják.
Ha ezzel megvagyunk nincs más hátra, mint beállítani, az objektíven lévő tárcsán, hogy napos, kicsit felhős, nagyon felhős, iszonyú felhős vagy esős idő van-e.
A piktogram melletti kis kocka jelzi, hogy mire állítottad a gépet. Jelen esetben napos időre.
És ami a beszarás, hogy az objektív alján, az ultrabrutál, hardcore fényképészek le is olvashatják a záridő ertékeket. Ami a mi esetünkben napos idő esetén 1/250. Na nem zseniális? És itt még nincs vége, mert van B idő is, szintén azoknak akik fejjel lefelé is tudják tartani a gépet.
Az objektív alján a feliratokból megtudhatjuk, hogy záridő 1/250s és 1/15 között állítható van B idő is és, hogy a gépet a Szovjetúnióban készítették
Azok, akik jól megfigyelték a képeket, feltűnhetett, hogy a fókusztávolság beállítása is zseniális módon – szintén piktogramok segítségével – történik. Csak meg kell néznünk, hogy mi tölti ki a képet. Ha két barátunk feje, akkor minden bizonnyal 1,5 méterre, ha mindkét cimboránk belefér a képbe, akkor kb. 4,5 méterre, ha pedig fákat és felhőkarcolókat szeretnénk fotózni, akkor végtelenre kell állítani az élességet. Egyszerű nem?
– hogy hol lehet kereszthívatni a filmet?
A kereszthívás alatt a gyakorlatban azt értik, hogy diát hivnak elő negatívként, fordítva nem ajánlják, de meg lehet próbálni, én még nem tettem.
– érdemes-e papírképet csináltatni?
Én nem csináltatnék, mert azt nem lehet kitenni a netre.
– hol lehet a filmet beszkenneltetni jó minőségben és nem túl drágán?
A Mammutban a Puskásnál, és az Arany János utcánál a DIGILAB-nál. Utóbbi olcsóbb.
Egyébként az osztrák lomográfia nem a Szmenán, hanem a Lomo LC-A gépen alapszik.
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
Gyulus: Bocs, hogy belekontárkodtam :-)
A kereszthívás alatt a gyakorlatban azt értik, hogy diát hivnak elő negatívként, fordítva nem ajánlják, de meg lehet próbálni, én még nem tettem.
Ahogy én tudom, az a baj, hogy az eredmény erősen film függő és ráadásul nem is mindegy, hogy meddig áll a hívóban. Sok esetben elég szar (kontrasztszegény) eredményt hoz.
Egy képszerkesztő segítségével sokkal jobban kontrollálható eredményt kapunk, csak akkor az authentikussága a dolgnak. Na mindegy a vegyszeren még gondolkodom.
Köszi a tippeket. (Már csak fotózni kell:)
Ú, ez volt életem első fényképezőgépe. Csak ennyit akartam mondani. :)
Smena Symbol, nekem is ez volt az első gépem. Utána egy Zenit-E, majde egy filmes Canon tükrös jött.
Még megvan. Naná, hogy működik.
A D50-em működni fog 15 év múlva?
Gyerekkoromban nekem is volt egy Smena 8M nevű gépem, de akkor még nem lelkesedtem annyira a fotózásért. Az érdeklődés 15-20 évvel később jött, mikor elkezdtem utazgatni a nagyvilágba.
pontosabban, a kereszthívás az amikor a filmet nem az annak megfelelő vegyszerben hívják elő, szóval lehet dia negaként, fordítva, nega ff-ként..
persze legjobb diát negatívként.
amúgy ha fuji diát használsz, akkor az legtöbb esetben egy szín felé húz el (zöld, piros, ..), az agfák leginkább csak erős kontraszt adnak, a kodak meg változó.
én eddig a puskásnál és a fotomarketnél hívattam keresztbe, mindkettő jó kontrasztos lett.
szkennelésnél szerintem nem a legolcsóbb ajánlatot érdemes választani, mert például a noritsu szkennerrek borzalmas eredményt adnak.
Ha érdekes effekteket akarsz, és azért akarsz kereszthivatni, akkor nézz film után. Én a múltkor egy Lomography Redscale XR filmet vettem pont ezért. Itt van néhány kép a filmmel: http://www.lomography.com/photos/films/871927124-lomography-redscale-xr-50-200
Én még nem tudom, hogy milyenek lesznek az én képeim, de kíváncsi vagyok.
tudom, hogy már régi post, de szeretnék kérdezni. mi a különbség a smena sl, a smena 8 és smena 8m között? szeretnék venni egyet, de nem tudom melyiket válasszam. köszönöm a választ.
@kelbimbó: Itt egy összehasonlítás 8M kontra symbol.
ó, fantasztikus. köszönöm! :-)
[…] A második kérdés, hogy játszani lesz-e? Ha igen, nézz körül az illatszer boltokban, ott még 1000 Ft körül kaphatók eldobható kamerák műanyag lencsével és vakuval. Szóba jöhet esetleg egy Holga vagy egyéb Lomography cucc is, esetleg egy régi Szmena. […]
[…] Nem elképzelhetetlen, hogy a te esetedben minden jól működik és bármelyik alkalmazással jó eredményt érhetsz el. (Az eredményt könnyen ellenőrizheted a napos 16-os szabállyal.) […]
[…] Smena az igazi LOMO élmény. Srác koromban rengeteget játszottunk vele, az egyik legjobb kép rólam egy ilyennel készült. […]